Link til kirkekalenderLink til menu

Andagter & prædikener

Prædiken til familiegudstjeneste i Særslev Kirke 26. november 2023
Sidste søndag i kirkeåret
v. sognepræst Gunvor Sandvad

Fra Det Nye Testamente: Matthæusevangeliet 25, 31-46

Jesus sagde: »Når Menneskesønnen kommer i sin herlighed og alle englene med ham, da skal han tage sæde på sin herligheds trone. Og alle folkeslagene skal samles foran ham, og han skal skille dem, som en hyrde skiller fårene fra bukkene; fårene skal han stille ved sin højre side og bukkene ved sin venstre.

Da skal kongen sige til dem ved sin højre side: Kom, I som er min faders velsignede, og tag det rige i arv, som er bestemt for jer, siden verden blev grundlagt. For jeg var sulten, og I gav mig noget at spise, jeg var tørstig, og I gav mig noget at drikke, jeg var fremmed, og I tog imod mig, jeg var nøgen, og I gav mig tøj, jeg var syg, og I tog jer af mig, jeg var i fængsel, og I besøgte mig.

Da skal de retfærdige sige: Herre, hvornår så vi dig sulten og gav dig noget at spise, eller tørstig og gav dig noget at drikke? Hvornår så vi dig som en fremmed og tog imod dig eller så dig nøgen og gav dig tøj? Hvornår så vi dig syg eller i fængsel og besøgte dig? Og kongen vil svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I har gjort mod en af disse mine mindste brødre, det har I gjort mod mig.

Da skal han også sige til dem ved sin venstre side: Gå bort fra mig, I forbandede, til den evige ild, som er bestemt for Djævelen og hans engle. For jeg var sulten, og I gav mig ikke noget at spise, jeg var tørstig, og I gav mig ikke noget at drikke, jeg var fremmed, og I tog ikke imod mig, jeg var nøgen, og I gav mig ikke tøj, jeg var syg og i fængsel, og I så ikke til mig.

Da skal også de sige til ham: Herre, hvornår så vi dig sulten eller tørstig eller fremmed eller nøgen eller syg eller i fængsel, uden at vi hjalp dig? Da skal han svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I ikke har gjort mod en af disse mindste, det har I heller ikke gjort mod mig! Og de skal gå bort til evig straf, men de retfærdige til evigt liv.« 

Prædiken:



Jeg har noget her i lommen, som jeg skal vise jer: Det er et målebånd, som jeg bruger, når jeg strikker. For eksempel når jeg strikker strømper: Der skal jo to strømper til et par. Det ser altså pænest ud, hvis to strømper er lige lange. Derfor måler jeg flere gange, mens jeg strikker, for at være sikker på, at begge strømper bliver lige lange. Det giver rigtig god mening at bruge et målebånd, når man strikker.

Men i mange andre situationer, bruger vi et målebånd, hvor det ikke giver god mening: Lige før at Esther blev døbt, hørte vi et lille stykke fra Bibelen: Om nogle forældre, der kom hen til Jesus med deres små børn, så Jesus kunne velsigne dem. Men Jesus’ disciple tog et målebånd frem. De tænkte: De her børn er for små. De forstår ikke alt det, Jesus siger. De må vente med at komme, til de bliver større og klogere.

Disciplene ligefrem truede af børnene. Men så blev Jesus vred på disciplene og sagde: Lad de små børn komme til mig, det må I ikke hindre dem i, for Guds rige er deres.

Og Jesus velsignede børnene. Ligesom Jesus velsignede Esther for lidt siden, da hun blev døbt.

I den situation er det forkert at bruge et målebånd: Om man nu er stor og klog nok til at møde Jesus. For sådan måler Jesus ikke. Han åbner sine arme og tager imod enhver, som kommer til ham.

Vi hørte også Jesus fortælle om, hvordan han vil komme igen og dømme os: For alt, hvad vi gjorde - og det vi ikke fik gjort.

Det kan godt give ondt i maven: For hvad vil Jesus sige til mig på dommedag? Vil Jesus sidde med et målebånd og måle mine gode præstationer - og ligesådan de dårlige ting? Og så sammenligne og se, hvad der fylder mest?

Men det var nogle små hverdagsglimt af godhed, Jesus trak frem i lyset: Lidt mad til en, der var sulten. Et glas vand til en, der var tørstig. Noget tøj til en, der frøs - og at de tog godt imod den fremmede og den nye i klassen.

Tit svarer vi: 'Det var så lidt' - eller 'Det var ikke noget særligt', når nogen siger 'Tak for hjælpen'. Vi tager målebåndet frem og synes, at det er ikke noget særligt.

Men for den, som har brug for hjælp, er det stort - og noget særligt: Hvis man er meget tørstig, er det vidunderligt at få et glas vand. Hvis man er træt og har ondt i ryggen, er det en stor hjælp, at en anden bærer tasken på vej. Hvis man føler sig ensom er det stort, at nogen spørger, om man vil være med i legen og fællesskabet med de andre - og så videre.

Vi løfter og bærer hinanden, med alle de små ting, vi går og gør for hinanden. Vi tænder lys - og giver håb. Det er stort. Hver eneste indsats tæller og har betydning. Jesus siger: Alt, hvad I har gjort, mod en af disse mine mindste, det har I gjort mod mig.

Derfor skal vi fortsætte. Der er brug for dig og alt det gode, du gør. Og når du hjælper andre - er det også Jesus, du gør noget for. For Jesus gør sig til ét med alle mennesker i nød. Alt, hvad I har gjort, mod en af disse mine mindste, det har I gjort mod mig, siger han.
-
Jesus gør sig til ét med alle mennesker i nød. Det er svaret fra Gud, når vi bliver bange for, om vi vil klare dommen og er gode nok til at komme i Himlen. Og nej. Vi slår ikke til.

Men Jesus kom for at frelse os. Jesus kom for at åbne døren til Himlen for os. Og derfor begynder vi på et nyt kirkeår - og snart er det jul. Vi fejrer, at Jesus blev født. Han kom til os fra Gud. Han er Guds søn og verdens frelser.

Jesus har et anderledes målebånd. Det har jeg her i den anden lomme. Jesus’ målebånd er et nådebånd. Hans kærlighed og tilgivelse strækker sig langt.

Jesus tager imod alle, som kommer til ham: Esther - og alle vi andre. Han tager imod os med velsignelse, med tilgivelse og kærlighed. Jesus selv er vores håb. Han er redningen. Lyset i mørket - verdens håb.

Amen.

God søndag og Guds fred.
Flere andagter
Prædiken i Ejlby Kirke 25. februar 2024 Prædiken i Særslev Kirke 18. februar 2024 Prædiken i Melby Kirke 11. februar 2024 Prædiken i Ejlby Kirke 4. februar 2024 Prædiken i Særslev Kirke 28. januar 2024 Prædiken i Melby Kirke 21. januar 2024
Kirkekalender
Søndag 25. februar
2. søndag i fasten
Særslev:
Ejlby:10.30
Ved Gunvor Sandvad
Melby:
Se flere datoer

Arrangementer
Babysalmesang
Tirsdag 27. februar
Læs mere
Se alle arrangementer

Andagter & prædikener
Prædiken i Ejlby Kirke 25. februar 2024
Prædiken i Ejlby Kirke 25. februar 2024 2. søndag i fasten v. sognepræst Gunvor Sandvad Fra De....
Læs mere
Prædiken i Særslev Kirke 18. februar 2024
Prædiken i Særslev Kirke 18. februar 2024 1. søndag i fasten v. sognepræst Gunvor Sandvad Fra ....
Læs mere
Nyt fra menighedsrådet og sognepræsten
Ny præst i Veflinge
Ny præst i Veflinge Camilla Valentinussen Hou er fra 1. februar sognepræst i Veflinge Sogn og ....
Læs mere
Sikring af gravsten på vores kirkegårde
Sikring af gravsten på vores kirkegårde Der har i medierne været omtale af sikring af gravsten....
Læs mere
Kommende møder:

Nyt fra graveren
Vigtig information om Lapidariet på Særslev Kirkegård
Vigtig information om Lapidariet på Særslev Kirkegård I september havde vi besøg af Arbejdstilsyn....
Læs mere
Sognepræst: Gunvor Sandvad
Tlf.: 64 84 11 37 (fastnet)
Tlf.: 23 44 71 09 (mobil)
Mail: gsa@km.dk

Tilgængelighedserklæring