Udskrift fra: www.de3sogne.dk

Andagter & prædikener
Udskriv denne side  
Søndag 04. august 2019

Morbærfigentræet - prædiken til 7. søndag efter Trinitatis
4. august 2019 i Særslev Kirke & Ejlby Kirke v. sognepræst Gunvor Sandvad

Bibellæsning:

Jesus kom ind i Jeriko og gik gennem byen. Dér var der en mand, som hed Zakæus, han var overtolder, og han varrig. Han ville gerne se, hvem Jesus var, men kunne ikke for skaren, da han var lille af vækst. Så løb han i forvejen og klatrede op i et morbærfigentræ for at få ham at se, for han måtte komme den vej forbi.

Da Jesus kom til stedet, så han op og sagde: »Zakæus, skynd dig at komme ned! I dag skal jeg være gæst i dit hus.« Så skyndte han sig ned og tog glad imod ham.

Men alle, som så det, gav ondt af sig og sagde: »Han er gået ind som gæst hos en syndig mand.«

Men Zakæus stod frem og sagde til Herren: »Se, Herre, halvdelen af, hvad jeg ejer, giver jeg til de fattige, og hvis jeg har presset penge af nogen, giver jeg det firedobbelt tilbage.«

Da sagde Jesus om ham: »I dag er der kommet frelse til dette hus, fordi også han er en Abrahams søn. For Menneskesønnen er kommet for at opsøge og frelse det fortabte.«

(Lukasevangeliet 19, 1-10)

Prædiken:



Jeg har ikke været så langt sydpå, hvor morbærfigentræerne gror. Men jeg har været på Baagø i Lillebælt. På Baagø så jeg det træ, som I har fået et billede af på arket. Der står 'Fyrtøjet' på skiltet. I H C Andersens eventyr 'Fyrtøjet' får heksen lokket soldaten til at kravle op i sådan et gammelt hult træ.

Med god vilje og lidt fantasi kunne der også have stået 'Zakæus' morbærfigentræ' på skiltet. Der er nemlig det særlige ved et morbærfigentræ, at de store grene, som udgør trækronen sidder ganske lavt. Det gør det forholdsvist let at klatre op i - også for en mand som Zakæus, der var lille af vækst og nok heller ikke var helt ung længere.

Vi kan kun gætte på, hvad der mon fik denrige overtolder Zakæus - chefen for Jerikos skatteopkrævere, til at klatre op i et træ. Ville han have den bedste udsigtsplads? Var Zakæus bange for de andre? Ville han gemme sig? Se - uden selv at blive set? Vi kender ikke hans tanker. Vi ved kun, hvad Lukas fortæller: At Zakæus gerne ville se, hvem Jesus var. Og det ønske fik Zakæus opfyldt - langt mere, end han nok havde forestillet sig.

Zakæus, skynd dig at komme ned! I dag skal jeg være gæst i dit hus, siger Jesus, da han står ud for morbærfigentræet. Det er et meget stærk udtryk, der står i den originale græske tekst. Det betyder: Det er nødvendigt - tvingende nødvendigt. Det er altafgørende. Det kan på ingen måde være anderledes. Underforstået: Fordi det er Guds vilje.

Der har formodentlig været et mylder af mennesker omkring Jesus. Alligevel standsede han op og var opmærksom på ét bestemt menneske, som havde særligt brug for ham.

Det siger noget om Guds vilje og kærlighed, som Jesus gav stemme og ansigt: Guds kærlighed er ikke kunrettet mod menneskeheden som en helhed. Guds kærlighed errettet personligt mod hvert eneste menneske. Med de særheder og skavanker, vi nu har hver især - og de udfordringer og problemer vi slås med. Det enkelte menneske tæller i Guds øjne. Det viste Jesus ved at standse op ved Zakæus og give ham al sin opmærksomhed og Guds barmhjertighed, accept og tilgivelse.

Jesus gav Zakæus al sin opmærksomhed, som om Zakæus var det eneste ene menneske i hele verden. Og det kostede Jesus dyrt: For al den foragt og vrede, folk havde mod Zakæus og hele detromerske toldsystem, som Zakæus var en del af - al den foragt og vrede kom nu lige op i ansigtet på Jesus, fordi han ville besøge Zakæus. På en måde var det en forsmag på korsfæstelsen, som villeramme Jesus, når hansrejse fra Jeriko snart endte i Jerusalem.

Men Jesus gjorde det alligevel - besøgte Zakæus og gik hele vejen til Jerusalem, selvom han blev mødt med foragt og vrede. Fordi det var nødvendigt for ham - fordi Jesus selv ville det og Gud ville det. Menneskesønnen er kommet for at opsøge og frelse det fortabte. Hvert eneste menneske betyder noget for ham og skal mærke Guds kærlighed og tilgivelse.

Besøget gjorde noget ved Zakæus. Det varmede og forvandlede hans hjerte. Han blev glad - og Guds accept og tilgivelse, som Jesus gav ham, skabte energi og vilje i ham til at vise kærlighed til sine omgivelser. Zakæus ville give af sine penge til de fattige - og få betalt tilbage til dem, han havde presset penge fra. Det kom inde fra ham selv. Det var hans egen nye beslutning. Det var ikke noget, Jesus sagde, at han skulle.

Barmhjertigheden fra Jesus forvandlede Zakæus' øjne og hjerte, så han med ét kunne se, at der var andre og bedre måder at leve på. Før havde han været slave under alle sine penge - og det korrupte skattesystem, han var en del. Men barmhjertigheden fra Jesus fik slavelænkerne til at falde af ham. Han gav slip på det hele - og kunne begynde på ny som et frit menneske.

-

Hvad er så budskabet til os i beretningen om Zakæus? Jeg kan umiddelbart høre to budskaber - der er utvivlsomt flere. Hvis vi nu kigger på billedet af træet fra Baagø igen. Med lidt fantasi og god vilje, kan vi forestille os, at det er os selv, der sidder deroppe i det gamle hule træ. Ligesom Zakæus. Jeg sidder måske fast - og kunne ønske mit liv anderledes - men jeg kan ikke se nogen udvej. Så lyder budskabet: Jesus Kristus er på vej - ja, han står allerede nu neden for træet og siger: Skynd dig nu ned - jeg skal være gæst hos dig i dag. Så skal jeg gøre ligesom Zakæus: Stige ned og tage glad imod Herren. Hvis jeg har svært ved at komme ned, vil hanrække mig en hjælpende hånd - eller også kravler han op og henter mig ned.

Gud er barmhjertig og han opsøger os. Gud vil frelse hver og en af os og han leder efter os. Han accepterer og elsker os, som dem vi er - og han kommer os i møde for at tilgive os, hvad vi har gjort forkert. På den måde vil han gøre os fri af slavelænkerne og skabe en ny begyndelse.

Og for det andet. Jesus giver os et eksempel til efterfølgelse. Vi skal gøre ligesom han gjorde. Også langs den vej vi går, er der vejtræer. Vi skal ikke gå alt for hurtigt - og kun have øje for vores egne mål. Så kommer vi bare til at overse, at nogen af vejtræerne er morbærfigentræer. Mellem grenene sidder der en Zakæus og putter sig: Et menneske, der er overset, ensom og måske endda foragtet - i hvert fald fuld af selvforagt. Vi kan varme sådan en Zakæus ved at standse op - og give os i snak. Invitere os selv indenfor i stuen. Måske kan vores opmærksomhed være med til at frembringe en ny begyndelse i et andet menneske.

Det er helt almindelige mennesker, Gud bruger til at være sine hænder, øre og mund for at nå mennesker med sin tilgivelse og kærlighed. Og derved nå sit mål: Menneskesønnen er kommet for at opsøge og frelse det fortabte. Amen.
Flere andagter
 
»Gå du hen og gør ligeså!' - Prædiken til 13. søndag efter Trinitatis
Søndag 15. september 2019
»Kirken - et bedehus - Prædiken til 10. søndag efter Trinitatis
Søndag 25. august 2019
»'Læg ud på dybet!' - prædiken til 5. søndag efter Trinitatis
Søndag 21. juli 2019
»Prædiken til Pinsedag
Søndag 09. juni 2019
»Kristi Himmelfart og et kaffekrus - prædiken til Kristi Himmelfarts dag
Fredag 31. maj 2019
Kirkekalender
Søndag 22. september
14. søndag efter trinitatis
Særslev:09.00
Ejlby:
Melby:10.30
Kirkekaffe/-te efter gudstjenesten
» Se flere datoer

Arrangementer
Torsdag d. 26. september kl. 19.00
Open by night i Særslev Kirke Koncert ved Det rytmiske kor Koritmo fra Ollerup 'Koritmo....
» Læs mere
» Se alle arrangementer

Andagter & prædikener
Gå du hen og gør ligeså!' - Prædiken til 13. søndag efter Trinitatis
'Gå du hen og gør ligeså!' Prædiken til 13. søndag efter Trinitatis 15. september 2019 i Særslev ....
» Læs mere
Kirken - et bedehus - Prædiken til 10. søndag efter Trinitatis
Kirken - et bedehus Prædiken til 10. søndag efter Trinitatis Søndag d. 25. august i Særslev Kirke ....
» Læs mere
Nyt fra menighedsrådet og sognepræsten
Referat
Referat af møde 11. september 2019. Referatet kan læses som PDF-fil ved at klikke på nedenstående l....
» Læs mere
Julehjælp - ansøg om julehjælp eller giv et bidrag!
Julehjælp - ansøg om julehjælp eller giv et bidrag! Menighedsplejen i Særslev-Ejlby-Melby sogne t....
» Læs mere
Kommende møder:
02. oktober 2019 kl. 19.00
06. november 2019 kl. 19.00
05. december 2019 kl. 19.00

Nyt fra graveren
Skiftedag på kirkegården
Skiftedag på kirkegården I mange årtier er 1. maj og 1. november blevet kaldt 'skiftedag'. Da min....
» Læs mere
Sognepræst: Gunvor Sandvad, Tlf. 64 84 11 37 - 23 44 71 09